Apple pao na iPadu
Još jedna tehnička revolucija u nastajanju - nije nastala. Dobili smo predimenzionirani iPod Touch i još jedan razlog da na Apple gledamo kao na sektu

iPad, odnosno iSlate kako je većina mislila da će se novo Stevicino čedo zvati, na neviđeno je proglašen spasiocem tradicionalnih medija, pričalo se o revolucionarnom uređaju koji će nam (napokon?) omogućiti da surfamo webom, gledamo filmove, čitamo novine i magazine, slušamo mjuzu… Uglavnom, gomila ispraznih ali vrlo bučnih najava o izmišljanju tople vode. Pretpostavit ćemo, u najboljoj namjeri, da Apple nije pokrenuo lavinu hvalospjeva na neviđeno, ali znamo da im nisu niti smetale, posebice kada su se tako fino odrazile na stanje dionica.
Tu odajemo priznanje domaćoj zajednici Apple fanova okupljenoj oko Mackorisnika, odnosno dvojici autora Toniju i Luki, koji su uz svu sklonost prema proizvođaču zadržali visoku razinu profesionalnosti i držali se okvira zdravog razuma, za razliku od većine domaćih medija.
Predstavljanje iPada
I konačno (sic!) došao je taj dan! Steve Jobs u svojoj crnoj dolčevitki započeo je hipnotičku seansu zvanu “keynote” i milijuni su polako padali u trans dok su zajedno krenuli istraživati kakav se to Sveti gral krije na pol puta između MacBooka i iPhonea. I dok je niže potpisanog prao teški slučaj greške u Matrici, oduševljenje u dvorani nije splašnjavalo kada se na velikom video zidu ukazala uvećana slika iPhonea… ili je riječ o monitoru MacBooka odšarafljenom od njegova tijela? Ubrzo ćemo saznati.
Gdje je nestala revolucija?
I tako, dok je dobar dio svijeta gledao kako Steve i drugi Appleovi svećenici predstavljaju revoluciju na području digitalnih foto okvira, fanovi su padali u zanos slušajući o nevjerojatnoj i revolucionarnoj mašini s kojom, pazi molim te, “možemo surfati webom i gledati filmove”. Oni koji nisu očekivali ama baš ništa novo, nisu se puno razočarali, a oni koji su na revoluciju bili spremni sada žive u stanju poricanja. Budimo realni, iPad je zgodan gadget, ali niti je ponudio nešto novo i niti je imun na klasične boljke Appleovih novih proizvoda.
Kome je namijenjen
iPad je očito uređaj namijenjen onima koji nemaju ili ne žele stalno koristiti računalo, jer zašto bi inače nabavljali stvarčicu koja radi tek neke stvari koje možete obavljati na računalu, samo to čini puno lošije?Dedice, bakice i mala dječica rado će uposliti svoje nevješte prstiće na ovom uređaju koji će lako obavljati osnovne zadaće, jednu po jednu (nema multitaskinga), bez potrebe za tečajevima, antivirusima, traganjem za postavkama i sličnim rabotama. iPad će tu sigurno odraditi odličan posao, posebice zahvaljujući činjenici da koristi isti, malo unaprijeđeni, operativni sustav kakav nalazimo i na iPhoneu. Tu Appleu skidamo kapu i udaramo packu ostalim proizvođačima koji teško drže korak kada je u pitanju jednostavnost korištenja.
što to radi?
Prije svega, ne radi ono što se od njega očekivalo. Mnogi su Kindleu prognozirali brzu smrt upravo zbog ovog uređaja, ali Amazonov hit elektronski čitač može mirno spavati jer iPadove najveće prednosti ujedno su njegove najveće mane kada je u pitanju čitanje knjiga na ekranu. LCD zaslon dobar (namjeno velim “dobar”) za gledanje videa i surfanje po webu, ali budite sigurni da će se vaše oči naći na muci ako ćete na njemu čitati veće količine teksta.
Ista, ili slična, je priča kada su u pitanju novine i magazini. iPad će tu raditi ama baš isto što i svaki prosječan laptop, netbook ili neko drugo prijenosno čudo, ali će to činiti na način na koji to već radi iPhone – instaliranjem zasebnih aplikacija za svaki medij…
Jedinu, ali ipak veliku, prednost Apple tu ostvaruje zaljvaljujući iTunesima, odnosno jednostavnom i lako dostupnom sustavu za pretraživanje i kupovinu digitalnih naslova i usluga. Ipak, da bi se ta prednost ostvarila treba prodati gomilu iPadova.
Zapravo se dobiva dojam da se iPad izbacuje na tržište tek kao produžetak iTunesa s kojima je i neraskidivo povezan. Apple sigurno tu ima pakleni plan koji uključuje vaš broj kreditne kartice i sklonost trošenju teško (ili lako) zarađenih novčića.
iPad reproducira video, doduše, čini to na 4:3 ekranu (halo Apple!?) i ograničen na 720p i 30 sličica u sekundi, dakle ispod punog HD-a iako se na zaslonu dijagonale 10 inča to može izgledati sasvim dobro. Dakle, televizor neće zamijeniti. Doduše, neće niti surađivati jer HD video koji kupite na iTunesima putem iPada nećete moći gledati na TV-u u društvu jer nema HDMI izlaza.
iPad se spaja na web! Na raspolaganju je Wi-Fi kao standardna oprema dok je model iPada opremljen 3G modemom 130 dolara skuplji. Da, dobro ste pročitali, 130 zelembaća za 3G modem!
iPad surfa webom! Nevjerojatna “prednost” u eri u kojoj će se uskoro i štednjaci sami spajati na Coolinariku i skidati najnovije recepte. iPod to radi tako da ne prikazuje Flash, ne odustajući od Appleovom “ništa džabe” principa.
iPad ima bateriju koja radi 10 sati! Prije godinu, dvije ovo bi zaista bilo senzacionalno, ali danas svaki noviji model laptopa ima jednako izdržljivu bateriju, dok ga neki šišaju čak i dvostruko (Dell, HP…).
iPad može spremati slike, video, fajlove… Da, ali za iole veći kapacitet na kojem ćete ih spremati morat ćete dobro zavući ruku u džep, jer osnovni model donosi tek 16GB prostora za spremanje datoteka, dok ćete za onaj kapaciteta 64GB izdvojiti 200 dolara više. Ako vam u nekom trenutku zatreba koji megabajt više – zaboravite! To je plafon, jer utor za memorijske kartice ne postoji.
Vraćamo se i na zatvorenost sustava. iPad neće vam dozvoliti da na njega skidate što god poželite. Bez iTunesa na njega nećete moći staviti ama baš ništa, fajlovi, dokumenti… sve ide preko iTunesa, a ista je priča i s aplikacijama.
Hoćeš surfat webom na više od jedne aktivne stranice, slušat mjuzu i istovremeno škicati Twitter – neće ići. Multitasking na ovom uređaju ne postoji! Naravno, sa svega 256 MB radne memorije, pogonjenje više aplikacija bilo bi pravi izazov.
I pisanje na iPadu prilično je nezgrapno. Tu je virtualna tipkovnica, ali kako ćete ju koristiti, to je već problem za sebe. Iako iPad ima iWorks koji omogućava rad u dokumentima, ne možemo se zamisliti kako tipkamo dulji (posebice ovako dugačak) tekst na uređaju koji je položen na stolu, ili nam je u krilu. Doduše, na njega se može spojiti tipkovnica, ali što time zapravo dobivamo?
Ovaj popis bi se mogao i nastaviti, ali poanta je već postignuta. iPad nije revolucionaran uređaj, on čak niti nije posebno poželjan uređaj, dapače, to je uređaj prilično skromnih mogućnosti, i on sigurno neće ponoviti uspjeh iPhonea.
Cijena
Osnovni model iPada s 16GB kapaciteta dođe 499 dolara, odnosno 2.600 kuna čime se svrstava uz bok puno sposobnijih netbookova koji ne pate od navedenih boljki. Najopremljeniji model iPada s kapacitetom od 64GB i ugrađenim 3G modemom košta 829 dolara, odnosno 4.300 kuna. Naravno, ovo su cijene za Američko tržište, pa ne isključujemo mogućnost neugodnih iznenađenja u domaćim trgovinama.
Ostale specifikacije i urnebesno veličanje ovog gadgeta možete provjeriti na Appleovim stranicama.