Gaming

OVAKO JE TO BILO...

Banner 300

Vremeplov kroz gaming industriju do danas! Sve je počelo u podrumu 1971. godine

Piše , Objavljeno

Izvor: Shutterstock

Ono što je danas industrija od više milijardi funti, započelo je kao skroman arkadni stroj koji je stvorila skupina studenata 1971. godine.

Igranje videoigara bila je štreberska zabava za male skupine na sveučilišnim tehnološkim kampusima, ali 1971. godine Nolan Bushnell, student sa Sveučilišta Utah, pridružio se Jimu Steinu, istraživaču sa Sveučilišta Stanford, kako bi napravio igru.

Obojica su bili igrači igre Spacewar! Koja se vodila u sveučilišnom laboratoriju. Iz Nolanovog iskustva u radu u zabavnim parkovima, ovaj dvojac je vidio potencijal u izradi arkadne verzije video igre.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Boss Battle Games (@bossbattlegames)

Nakon što su nekoliko godina radili na tome, udružili su snage s Nutting Associates. Njihova igra, Computer Space, prvi je put objavljena za testiranje u kolovozu 1971. godine. Ugrađena u ormarić od stakloplastike, pojednostavljena svemirska pucačka igra doživjela je veliki uspjeh – napravljena je prva arkadna video igra.

Ovako je došlo do industrije koja danas vrijedi milijarde

1970-ih: Rođenje igara
Nakon objavljivanja Computer Spacea, tijekom desetljeća proizvedeno je mnogo više igara. Najpoznatiji je bio Pong koji se, iako vrlo primitivan po današnjim mjerilima, naširoko smatra jednom od najpoznatijih arkadnih igara ikada. Igra je prodana u 35.000 primjeraka diljem svijeta.

U ovom desetljeću objavljen je i Space Invaders, razvio ju je Toshihiro Nishikado u Japanu 1978. godine.

Nakon što je prošlo neko određeno vrijeme da se videoigre populariziraju, Atari je objavio verziju Ponga koja se mogla igrati kod kuće (1975.), Mattel je 1979. napravio i konzolu za kućne igre, nazvanu Intellivision.

1980-ih: procvat arkada
Osamdesete su sinonim za slike prepunih neonski osvijetljenih zabavnih arkada, i to s pravom, jer nam je to desetljeće donijelo Tetris, Pacmana – te arkadne igre postale su najprodavanije igre svih vremena. Nintendo je također kapitalizirao rast arkada; stvarajući ikonične maskote poput Maria.

via GIPHY

 

No, ovo desetljeće je gotovo svjedočilo propadanju industrije koja se brzo mijenjala. Zasićenost tržišta i opadajući interes za kućne igre zabilježili su pad prihoda sa 3,2 milijarde dolara, 1983. na samo 100 milijuna dolara. Međutim, kasnije te godine popularnost je ponovno narasla objavljivanjem Nintendo NES-a, koji je prodan u 61,9 milijuna primjeraka.

1990-e: Borba, konzole i kontroverze
Kako su se grafika i konzole poboljšavale, igre su sada izgledale sve bolje. Ovaj razvoj najbolje je zabilježen u Mortal Kombatu 1992. godine.

Mortal Kombat 1992./YouTube screenshot

Eksplicitno nasilje u igri šokiralo je obitelji diljem svijeta i, unatoč popularnosti igre, stiglo je do Senata Sjedinjenih Država, koji je programere, Midway, odvukao na ročište 1993. na kojem se raspravljalo o nasilju u videoigrama. To je dovelo do uvođenja dobnih oznaka u videoigrama.

To desetljeće je također izbacilo mnoge poznate franšize – od PlayStationa do Sonica i Warcrafta. 90-e su bile i razdoblje propasti videoigara. Igra koja je zavladala svijetom tadašnjeg „gaminga“ postala je ona igra koja prikazuje vojnika koji se bori protiv demona na Marsu, to je bila je pionirska pucačina – najpopularniji žanr igara danas – koja je otvorila put za Call of Duty i Battlefield.

Devedesete su bile zaokružene kritičkim i komercijalnim flopom Superman 64, za Nintendo 64. Smatralo se da je to jedna od najgorih igara svih vremena u 90-ima, a i danas dominira na listama najgorih igara.

Noughties: Online revolucija
Početak 2000-ih, osim što je to desetljeće ono koje nam je donijelo The Sims i mobilno igranje – na štetu mnogih roditelja – ovo je desetljeće donijelo je i revoluciju u internetskom igranju.

2001. godine Microsoft je izdao vlastitu konzolu pod nazivom Xbox, koja je došla s vodećim naslovom Halo: Combat Evolved – veliki hit, koji je pomogao konzoli da proda milijune primjeraka.

Njegov nastavak iz 2004. godine, Halo 2, bio je pravi revolucionar jer je sa sobom donio Xbox Live, koji je igračima diljem svijeta omogućio da se natječu i igraju zajedno.

2000-te su bile i desetljeće u kojem je objavljena masivna igra za više igrača World Of Warcraft koja je omogućila tisućama ljudi da igraju zajedno u izmišljenom svijetu Azeroth. Na svom vrhuncu 2010. imala je 12 milijuna aktivnih pretplatnika.

Igre su u to vrijeme postale dostupne i široj publici. Nintendo Wii, koji je koristio kontrole pokreta za igranje sportskih igara, bio je popularan među obiteljima i, začudo, zdravstvenim radnicima. Ukupno 61% bolnica za moždani udar u Australiji kupilo je Wii, a NHS je također podržao Wii Fit.

Razdoblje Minecrafta
Najznačajnija igra objavljena u posljednjem desetljeću bez sumnje je Minecraft. Indie igra iz 2011. godine, napravljena u Švedskoj, prodana je u više od 200 milijuna primjeraka – i bez potrebe za blještavom grafikom ili pričom.

Međutim, ovo desetljeće je također doživjelo sve veći broj zloglasnih praksi, „plati za pogodnosti u igri“.

Iako su se pojavile već 2004., takve igre postale su mainstream sredinom 2000-ih kao i mnoge druge, poput Star Wars Battlefront 2 iz 2017. godine.

Te igre od igrača su zahtijevale da plate pravi novac za pogodnosti u igri, s tim da igrači nisu znali što će dobiti. Igrači su ovaj sustav nazvali “pay to win”.

Kockanje/gaming
Veza između kockanja i igranja velika je tema desetljeća. Counter-Strike: Global Offensive, odlično je iskoristila dodatke u igri koji su bili popularni kod male djece. Međutim, mnoge web stranice dopuštale su korisnicima trgovanje i kockanje na njima.

2016. godine, programeri tvrtke Counter-Strike, Valve, poduzeli su korake kako bi zatvorili ove web stranice i spriječili igrače u toj praksi „kockanja“.

To je također desetljeće kad je objavljen Nintendo Switch, revolucionarni hibrid kućne konzole i prijenosnog sustava, te gigant Fortnite, besplatne igre, koja je programerima zaradila 2,4 milijarde dolara dodatne opreme i drugih transakcija u 2019. godini.

Učinak pandemije

Pandemija je mnoge od nas držala u zatvorenom prostoru od ožujka 2020. godine, pružajući savršene uvjete za povećanje igranja video igara – toliko da se do kraja 2020. 36 milijuna Britanaca okrenulo konzolama i osobnim računalima radi zabave.

Industrijski stručnjaci predviđaju da će daljnji rast u industriji igara imati upravo online igre. Multiplayer detektivska igra Among Us također je privukla ogromnu pozornost zato što se mogla igrati online (s drugim online sudionicima) potpuno besplatno, i to na platformama poput Zooma i Discorda. U studenom 2020. igra je imala 500 milijuna aktivnih igrača mjesečno – što i nije loše za četveročlani tim programera.

Izvor: BBC

TAGOVIarkadne igrice Gaming Gaming industrija gaming vremeplov videoigre