Korporacija protiv prirode
Amazon protiv Amazone: tko ima pravo na internet domenu?

Bilo je samo pitanje vremena kada će se velike tvrtke početi grabiti zvučne i lako pamtljive domenama, ali kako stvari stoje, .amazon će ostati van dosega pohlepne korporacije.
Na vječno pitanje: “Što je bilo prije, kokoš ili jaje?“, ovoga puta imamo prilično jasan odgovor: rijeka/prašuma je tu mnogo, mnogo duže nego prodajni internet servis. Amazon je napravio vrlo pametan marketinški potez nazvavši se po jednom od simbola naše planete, žili kucavici i fenomenu bez kojeg vrlo vjerojatno ne bismo postojali (barem ne u ovolikoj blagodati).
Ipak, američki internet div se pokazao kao pravi gad, pokušavši prije nekoliko dana registrirati domenu .amazon, što je samo jedna u nizu nedavno predanih zahtjeva, uključujući one poput .book, .song i .shop. Ipak, kod domene .amazon naišli su na zid, a on se zove Vlada Brazila i Vlada Perua, koje su zatražile da se Amazonov ludi zahtjev odbije.
Do prije godinu dana nisu znali za vanjski svijet, a sada im hoće na silu uvaliti Kindle. E ne može!
Kako stoji u njihovom pismu ICANN-u m(tijelo koje regulira i upravlja vršnim internet domenama), smatraju da privatne tvrtke nemaju pravo na privatizaciju geografskih imena i pojmova koji se nalaze na njihovom teritoriju. Brazilsko ministarstvo znanosti i sporta dodaje i sljedeće: “Dopuštanje privatnim tvrtkama prijavu geografskih naziva kao gTLD (op.a.: generic top-level domains – najznačajnije domene poput .com, .net ili .org), kako bi se osnažio njihov brand ili kako bi zaradili na tim nazivima, ne služi općem interesu.”
I premda će (nadamo se) zahtjev Amazona za .amazon domenu biti odbijen, slijedi nekoliko vrlo turbolentnih mjeseci u cyber-svijetu. Naime, ICANN priprema najveće širenje od kada postoji web, gdje će sadašnje 22 gTLD domene dobiti na tisuće i tisuće novih, unikatnih sufiksa. Sve što trebate napraviti jest ponuditi ICANN-u oko 200.000 dolara, i vrlo je velika šansa da će vaša domena (primjerice, .idesh) biti odobrena. Naravno, ako se ne kosi sa nekim međunarodnim ili korporativnim pravom.
No nije Amazon jedini koji je vidio priliku i pokušao ju uhvatiti. Naime, i Argentina vodi bitku za domenu .patagonia s američkim lancem trgovina odjećom, a kineska vlada isto čini i s lancem hotela koji želi imati .shangrila sufiks.
I premda vjerujemo da će ICANN neko vrijeme odoljevati napadima velikih korporacija, novac bi na kraju mogao izaći kao pobjednik, a pogotovo kada se govori o pojmovima koji nemaju svog ‘vlasnika’, poput jabuke (.apple) ili sarme (.sarma).