zlo i naopako
Igraš igrice i rješavaš kvizove na Facebooku? Evo što znaju o tebi

Nije nikakva tajna da Facebook o nama zna puno, a Google gotovo sve. Pogled na prvih nekoliko ponuđenih oglasa za vrijeme čekiranja društvenih mreža ili neobaveznog surfanja i svaka ideja o privatnosti na internetu postaje krajnje diskutabilna. Ipak, nedavna afera s prikupljanjem podataka barem 87 milijuna korisnika od strane konzultantske tvrtke Cambridge Analytica vjerojatno je korak više u odnosu na dosadašnje standarde.
O čemu se konkretno radi i trebaš li se ljutiti na Zuckerberga? Na tebi je, ali u principu na to imaš potpuno pravo. Facebook, iako u ovom konkretnom slučaju vjerojatno nije glavni negativac, nije s druge strane ni učinio dovoljno da curenje podataka spriječi, a s obzirom da su se slične situacije događale i ranije upitno je čime je uopće zavrijedio povjerenje od strane svoje 2 milijarde korisnika i botova. Kampanju revoltiranog brisanja profila zajahale su i mnoge poznate face, a generalni je dojam da je ekipi ovog puta možda zaista prekipjelo.
Cijela priča zvuči poprilično trivijalno i pomalo bizarno; igrali ste Candy Crush ili Farmville, možda kviz koja si Disneyjeva princeza i sad s pravom preispitujete čitav svoj život, ali i motivaciju zlikovaca da na neki, ne potpuno jasan način iskoriste vašu dobrotu i naivnost. Developeri aplikacija, dakle trećih strana, i ranije su na Facebooku bez problema detektirali sigurnosne slabosti i povlačili korisne podatke poput brojeva telefona, e-mail adresa, bračnih statusa, vjerskih i političkih opredjeljenja, što možda nekome i nije big deal jer se ne radi o informacijama koje je svim silama želio sakriti, ali jednom kada se te informacije koriste u svrhe političkih kampanja, a podaci se prikupljaju ilegalno jasno je ustvari da imamo ogroman problem.
U situaciji u kojoj su privatni podaci ljudi praktički roba koja se preprodaje među tvrtkama i političkim elitama korisnike je posebno frustrirala Zuckerbergova reakcija. Mark se uspio nemušto ispričati nakon nekog vremena, ali sam nastup ostavlja dojam kao da se radi o osobi koja je CEO u nekakvom opskurnom startupu iz nove sezone Silicon Valleyja i jedva se obratila javnosti nakon trećeg jointa prije prve kave, a ne o šefu kompanije najvišeg nivoa. Ustvari, kad malo razmislimo, Zuckerberg čak i fizički sliči na Richarda Hendricksa.
Isprika za CNN? Ovdje:
.
S druge pak strane, simpatični Christopher Wylie, zviždač u slučaju Cambridge Analytica skandala, izgleda kao da se upravo vratio s odličnog trodnevnog partyja u berlinskom Berghainu te je opijen tim iskustvom i iznerviran posljednjim Trumpovim tvitom odlučio cinkati bivšu firmu. Osim Trumpove pobjedničke kampanje koja je trenutno u fokusu, čiste vjerojatno nisu ni druge nedavne velike političke akcije poput Brexita ili izbora u Rusiji. Iako korisnici danas moraju biti svjesni da njihove online aktivnosti određuju čime će ih oglašivači hraniti, u ovom i sličnim slučajevima ulazimo ipak u jednu novu zonu manipulacije, propagande i lažnih vijesti. Naravno, informacija jeste li na kvizu ispali Mulan ili Pocahontas nije presudna za kreiranje vašeg profila, ali ispada da su upravo benigne Facebook aplikacije poput ove bile ulaz u ozbiljne psihometrijske analize.
Jednom kada ste na online vjetrometini sami i bez zaštite ne treba ni pojašnjavati da se analizira svaki like i da će vas uz pomoć alata smjestiti u odgovarajuću ladicu. Šanse eventualno imate ako operirate isključivo kao trol ili ironični shitposter, ali u tom slučaju ionako imate dovoljno vlastitih problema i bez svega ovoga.
Naravno, londonska Cambridge Analytica nije jedina tvrtka koja se bavi ovime, razlika je isključivo u tome što je ona konkretno bila angažirana za Trumpovu kampanju. Drugi put bit će riječ o nekoj drugoj konzultantskoj firmi i odmah da to razjasnimo – ništa se po ovom pitanju neće drastično promijeniti jer novac i moć koja se vrte oko ovog naizgled benignog stalkerskog biznisa su golemi. Na Facebooku je da učini sve što je moguće kako bi poboljšao sigurnost podataka svojih korisnika, ali za neke je stvari vjerojatno već prekasno. Dok razmišljate jeste li iskorišteni u svrhu kakve alt-right političke inicijative u postavkama možete pronaći i downloadati vlastitu Facebook arhivu. Da, doslovno sve ikad je tamo i nevažno je što ste nešto možda u međuvremenu pobrisali ili što Facebook neke stvari ustvari ne bi ni smio znati. Uživajte u cringe festu ambicioznih Facebook statusa starih 10 godina i čuvajte se na internetu.
Autor: Bruno Pušić