Model T slavi 100-ti rođendan
Auto koji je "Postavio Ameriku na kotače" ovih dana slavi svoju stotu obljetnicu stoga je pred vama i prigodno štivo.

Proizvodnja Modela T počela je 1908. godine u tvornici “Piquette Avenue Plant” u Detroitu. Popularno prozvan “Tin Lizzie” i “Flivver” sastavljao se na tada tipičan i jako spor ručni način koji nije omogućavao štancanje velikog broja automobila. Prvi mjesec proizvedeno je samo 11 primjeraka da bi uvođenjem revolucionarne pokretne trake 1913. prodaja doživjela boom.
Cijena je u startu iznosila 850 dolara da bi zahvaljujući masovnijoj proizvodnji 1920. pala na samo 300 baksa. Za tu cijenu dobili bi ste dvadeset konja jak autek sa stražnjim pogonom koji je mogao potegnuti 72 km/h uz prosječnu potrošnju od oko 15 litara na sto kilometara.
Zanimljivo je da ste u njega mogli tankati bengaru i etanol iliti alkohol koji je zbog prohibicije i pojeftinjenjenja benzina ipak ispao iz kombinacije. Nevjerojatan je podatak o veličini kotača koji su imali promjer od 30 inča. Reperi sramite se! Model T vas je šišao!
“T” u početku nije bio dostupan u crnoj boji dok je kasnije ona bila primarna zbog male cijene i bržeg sušenja što je ubrzalo proizvodnju. S masovnijom proizvodnjom proširila se i ponuda verzija pa su se pojavile takozvane roadster, touring, coupe, sport coupe, sedan, pickup, roadster pickup i flatbed modeli.
Famozna pokretna traka (assembly line) na koju nas asociraju Henry Ford i Model T zapravo je obrnut proces koji se tada odvijao u jednoj klaonici gdje je meso bilo voženo trakom i putem raskomadano. Ideju o okretanju naopačke tog principa Fordu je predstavio William C. Klann ali i dan danas Ford bere vrhnje na njegov račun. Pisani dokazi da je Klann tata automatizirane proizvodnje automobila mogu se naći u arhivi Fordovog muzeja. Da je Forda u vezi toga malčice pekla savjest dokazuje činjenica da je prvi model proizveden na pokretnoj traci iz tvornice izvezao upravo William C. Klann. Poboljšanja koja je donijela pokretna traka su više nego fantastična. Sa prijašnjih dvanaest i pol sati čistog fizičkog sada je bio potreban samo jedan i pol i to uz smanjenu upotrebu radnika. Godine usavršavanja procesa i radnika rezultirale su po jednim proizvedenim Modelom T svake 24 sekunde i brojkom od ukupno petnaest milijuna proizvedenih primjeraka.
Definitivni kraj proizvodnje Modela T nazirao se u trenutku kada je konkurencija izašla s puno ljepšim dizajnom i konkurentnijom cijenom, da bi 1927. proizvodnja ikone naposljetku prestala, a naslijedio ga Model A.