Mrcina
Najveći zrakoplov na svijetu kreće na svoju testnu vožnju, slijedi li nam revolucija zračnog prometa?
Dugo su primat među ogromnim letjelicama imali Rusi, a sada izgleda kako će se rekord preseliti u Veliku Britaniju.

Kada je predstavljen davne 1988. godine, ruski je Antonov An-225 Mriya bio apsolutno čudo tehnologije i sovjetskog inženjeringa, a praktički je do jučer sa svojih 84 metra dužine ostao najveći zrakoplov na svijetu (ali ne i svih vremena, jer su cepelini bili i veći). Gotovo je 30 godina bio nedodirljiv na toj poziciji, a sada se čini kako bi ga s trona mogao skinuti britanski Airlander 10, započet kao projekt američke vojske, a završen kao dio buduće flote tvrtke Hybrid Air Vehicles, koja ga je otkupila nakon što su Ameri napustili tu priču.
Airlander 10 je zapravo više cepelin nego zrakoplov, a sastoji se od masivnog “balona” dužine 92 metra kojeg pokreću propeleri pogonjeni hibridnim motorom. Upravljačka i putnička kupola se nalaze s donje strane, a u trenutnom obliku mogu prevoziti oko 48 putnika. Sama je konstrukcija izrađena od čvrstog tekućeg kristaličnog polimera zvanog Vectran, koji zadržava svoj oblik, stabilnost i čvrstoću strukture zahvaljujući heliju kojim je balon punjen.
Za sada su obavljena sva testiranja u hangarima, a ovih dana bi Airlander 10 trebao krenuti na svoj prvi pravi testni let. Kada jednom bude u potpunom pogonu, vjeruje se kako bi u zraku mogao biti pet dana bez prestanka, a neke projekcije tvrde kako bi se to vrijeme moglo produžiti na nevjerojatnih 14 dana! Turistički, vojni i znanstveni potencijal ovakvog nečega je ogroman, tako da je vrlo lako moguće da u bližoj budućnosti naše nebo bude ispunjeno cepelinima. Hybrid Air Vehicles namjerava izraditi 12 komada do 2018. godine, a onda ćemo vidjeti koliko je tržište spremno na ovakav oblik prijevoza!