Biznis & Lova

namagarče i nas

Aside Banners

Misliš da si imun na sve marketinške trikove? Nekako sumnjamo u to, svi smo mi bebe za kapitalizam

Piše , Objavljeno

Koliko puta si se zapitao pred TV-om za koga li se, zaboga, snimaju te idiotske reklame te posljedično zaključio da baš nitko neće kupiti neki proizvod zbog toga što isti reklamira za vrijeme filma koji si namjeravao pogledati u komadu. Svi znaju koji je smisao “zaokruživanja” cijena na 99 ili 90 te kakve rezultate postižu 1+1 akcije i čemu služe, ali često se i mi cinici upecamo na kojekakve marketinške smicalice, a što je najgore, često ih nismo ni svjesni. Neke su stvarno mind-blowing. Ukratko, borba je to u kojoj ne možete pobijediti, samo primiti što manje golova.

Cilj je od nas stvoriti poslušne vojnike koji će sumanuto trošiti i na ono što im ne treba, a što je sasvim jasno, tvrdi struka, čim uđete u trgovinu ili još gore – robnu kuću. Gdje su prozori? Kakvo je vani vrijeme? Koje je doba dana? Što se događa? Nije važno. Važno je da se zadržite što dulje i izađete sa što više stvari. Iz istog tog razloga, kako bi vrijeme u vašoj glavi stalo, vanjski svijet nećete vidjeti niti iz jednog casino objekta. U suštini, riječ je o sličnoj vrsti manipulacije. A ovakvih i sličnih trikova više je nego što biste i mogli pomisliti, bilo da govorimo o besciljnom i višesatnom cruisanju mallovima ili scrollanju webshop bespućima. Na našem putu razni su vrazi.

Za kupovine uživo važni su, primjerice, mirisi u dućanu. Začudilo bi vas koliko na pozitivu u našem mozgu utječu ugodni mirisi, smisleno povezani s kupovinom, ali i naizgled banalne stavke poput rasporeda. Cvijeće čim uđete u supermarket? Nije slučajno. Slične i konkurentne trgovine na dijametralno suprotnim krajevima robne kuće? Još manje. Sigurno ste zamijetili i kako u nekim dućanima ne možete po logici stvari nikako pronaći pojedine proizvode. Well, u vašem lutanju i obilaženju cijelog prostora puno se toga krije, a mogli bismo to najjednostavnije svesti na – “više hodanja i snimanja artikla – punija košarica”. Ambalaža? Začudili biste se možda u kojim postocima su važne boje i oblici. Određena istraživanja pokazuju kako većina proizvoda bilježi i do 15% bolju prodaju ako su zaobljenih rubova. Puno se toga događa i nekoliko koraka prije nego li brend s potencijalnim kupcem stigne ostvariti odnos te povjerenje, izgraditi vlastiti identitet i kreirati brend priču, zbog koje postane poželjan. Čudan je svat taj naš mozak, koji misli da je prozreo baš sve akcije, a kemijski proces često uopće nije odveć izazovno pokrenuti u smjeru u kojem to odgovara trgovcima.

Kuponi? Samo o tom fenomenu mogao bi se, a sigurno već i jest, napisati doktorski rad. Ukratko, ne postoji veća sreća u životu ozbiljnog šopingholičara nego li dobiti nešto besplatno. Naravno, kao i ona mantra o nepostojanju besplatnog ručka i zdravstvenog osiguranja, slično je i s ovime. No ljudi koje se daruje, često potpuno banalnim popustima, instantno osjećaju sreću i zadovoljstvo. A u toj obmani ekonomski gledano zatim postižu ne baš racionalne rezultate po svoj novčanik. Ne ide nam u prilog ni to što je većina ljudi poprilično loša s bazičnom matematikom, postotcima, sniženjima i popustima pa u svakome od promotivnih akcija vidimo priliku da nešto zaradimo, iako je realnost da kupujemo proizvode koje u normalnim okolnostima, čak ni po toj cijeni vjerojatno ne bismo kupili.

Zaista, rijetko je koji trenutak u godini bolje se podsjetiti nekih od ovih obmana. Black Friday? Božić? Dva događaja koji već niz godina donose najveću potrošnju u svijetu. Predviđamo da ćete se opet ispred ogledala u trgovini u svojoj odjeći osjećati kao luzer, a u novoj u kabini kao kralj. Sasvim slučajno, dakako. Kladili bismo se i da će mnogi domaći lanci reklamirati Black Friday popustima koji se na koncu odnose na tek djelić ponude. Pumpat će se umjetno stare cijene kako bi ih se snizilo manje nego li se to želi prikazati “nevjerojatnim sniženjem”, a sve će upućivati na onaj stari restoranski trik s jednim jelom ili bocom vina drastično veće cijene od prosječne cijene tog objekta. Nakon što nju otpišete, sve ostalo iz ponude će djelovati puno prihvatljivije u sekundi. Ispada da je jedino što bi nas ove zime moglo spasiti, paradoksa li, ta prokleta pandemija. Sretno svima gdje god da ostavljate svoj novac.

TAGOVIkapitalizam kupnja marketing marketinški trikovi shopping