I Hrvatska svoju formulu ima
Hrvati u Formuli? Da, i mi svoje bolide za utrku imamo!

Ako niste zagriženi zaljubljenik u automobilizam ili pak student strojarskog fakulteta, teško da ste čuli za natjecanje Formula Student. Nema problema, brzo ćemo ispraviti tu grešku!
Ahhh, studentski dani… Nekome su proletjeli u bjesomučnom štrebanju, nekome pak u bjesomučnom alkoholiziranju, a momcima i djevojkama s Fakulteta strojarstva i brodogradnje (FSB) u radu na ultimativnom trkaćem bolidu nove generacije, koji bi trebao zadiviti strogi žiri prestižnog svjetskog automobilskog natjecanja i donjeti im milijune novaca, što je san svakog pravog inženjera.
No krenimo od početka, i to od ljeta gospodnjega 1978. godine. Tada je Društvo automobilskih inženjera (SAE) pokrenulo ideju o natjecanju studenata u izradi i testiranju malenih bolida sličnih formuli, te razvoju praktičnih vještina i mogućem headhuntingu istinskih inženjerskih talenata.
Godine su prolazile, a Ameri su škrto njegovali svoju malenu zatvorenu zabavicu i takmičenje koje su uglavnom odvijalo između istih fakulteta svake godine. No uskoro je SAE dobila nastavak International, te se pojavila potreba za širenjem ovog natjecanja po ostalim kontinentima. Prva po redu bila je Europa, točnije Velika Britanija. Tako je rođena Formula Student, a nije trebalo dugo da se u igru ubace i naše, domaće snage! Pa evo nekoliko stvari koje morate znati o ovom zanimljivom natjecanju.
Hrvatska ima svoj tim…
Slikanje? Ako je za Formulu Student, onda može..
Stara poslovica kaže: “Kakvo je to natjecanje, ako u njemu nema Hrvata?” I bome, naša će ekipa ove godine četvrti put nastupati na Formula Studentu, s mašinom nazvanom Arctos (mrki iz mrkog medvjeda) kojeg će javno predstaviti 10. svibnja, a o čemu ćemo još izvještavati. Ekipa se službeno zove FSB Racing Team, a dio je neprofitne udruge Hrvatska studentska asocijacija strojarskih fakulteta (HSA-SF). Do sada su vozili 2006. godine s Kunom (35. mjesto od 72), zatim 2007. godine s Risom (48. mjesto od 84), te 2012. godine s Likosom (24. mjesto od 103). Ono što možemo primjetiti, osim što naši momci i djevojke za imena bolida biraju domaće životinjske vrste (bojimo se da će za par godina ponestati imena, pa će se morati zvati Velebitska degenija ili Turopoljska svinja), jest da svake godine ima sve više natjecatelja, a naši kotiraju sve bolje i bolje.
…zapravo, imamo dva!
Nadamo se da ćemo se i ove godine veseliti uspjesima riječke ekipe
Još starija poslovica kaže: “Kakvo je to natjecanje, ako u njemu nema barem 2 predstavnika Hrvatske?” Tako uz FSB ekipu imamo i ekipu s riječkog tehničkog fakulteta, imena Riteh racing team, koji su još jedan dokaz koliko daleko možete dogurati ako vozite na entuzijazam, volju i znanje. Naime, 2010. su ovi riječki studenti došli do 33. pozicije od ukupno 100 natjecatelja, što je s obzirom na uvjete rada i probleme s motorom, bio izniman uspjeh. Riteh je i službeno najtrofejnija hrvatska ekipa u ovom natjecanju, a u 5 svojih dosadašnjih izlaganja okitili su se i trećim mjestom u Class 3 kategoriji (za nove timove koji još nemaju bolid, ali imaju koncept i troškovnik) 2008. godine na Silverstoneu, te prvim mjestom u kategoriji “cost report” 2010. godine na Hockenheimu. Ove godine ih možemo gledati u Mađarskoj i Austriji, te se nadamo još boljim rezultatima.
Natjecanje se odvija pod patronažom Rossa Brawna
Za one koji nisu upoznati s konceptom Formule 1, valja reći da se osim samih vozača i bolida, tim sastoji i od hrpe mehaničara i inženjera, koji svake godine rade na novim konstrukcijama i brinu se da tokom sezone sve ide k’o po špagi. Takav tim treba voditelja, a najlegendarniji i vjerojatno najveći takav vođa jest Ross Brawn. Ovaj britanski inženjerski genij je tokom godina radio u Bennetonu (ne u trgovini odjeće, nego istoimenom F1 timu), Ferrariju, Hondi, Brawn GP-u (svojoj vlastitoj momčadi) i na kraju u Mercedesu, te je jedan od najvećih autoriteta u tom sportu. Zato nastupati i osvojiti prvo mjesto sa svojim bolidom pred takvim tipom može značiti otvaranje vrata i igranje s velikim dečkima.
Sve piste su zakon, ali samo je jedan Silverstone!
Ima da svi do sutra navečer znaju ovu kartu napamet, jel jasno?
Premda se Formula Student u mnogim svojim varijantama vozi po cijeloj Europi i svijetu, i po gotovo svim stazama na kojima se vozi i Formula 1, glavna trka i događaj sezone je na stazi Silverstone u Engleskoj. Naravno, ne vozi se po cijeloj stazi, nego po nekim njezinim dijelovima (poznavatelji će znati na što mislimo kada kažemo zavoji Luffield i Brooklands), ali je i to dovoljno da se osjeti dašak spektakla. Tu se dakle odvija onaj zanimljiviji, dinamički dio natjecanja (postoji i statički, gdje se drži prezentacija vozila), pa tako imamo slalom, bočno ubrzanje, akceleraciju i još mnogo toga zanimljivoga. Pobjednik je ekipa koja, naravno, skupi najviše bodova u svim disciplinama.
Može se prijaviti svako, ali bolje vam je da ste Nijemac
Ajde, ajde, nećete valjda Švabe i Kanađane podržavat?!
Da biste se prijavili na ovo natjecanje, jedino što trebate jest biti student i naravno, znati barem nešto o nečemu u poslu planiranja, konstruiranja ili prezentacije ovakvog projekta. Ipak, sudeći po iskustvima domaćeg FSB tima, pripremite barem 300.000 kuna i 50-ak tisuća sati rada, jer nije ovo posao za fušere. Ako pak baš želite biti prvak, skoknite do nekog od njemačkih ili američkih tehničkih sveučilišta, jer uglavnom oni dominiraju ovim natjecanjem. Da, lako je pobjeđivati kada su budžeti milijuni eura, ali neka, razguzit ćemo mi njih, kad tad!
Idesh! podržava FSB Racing

FSB Racing
Budući da se od ove godine i Idesh! pridružio FSB Racing timu, očekujte da ćemo ih pratiti u stopu… Eh da, ili barem da ćemo im se dobro nagutati ispušnih plinova. Već ovoga ljeta se natječu za veliku nagradu Njemačke (30.7.-04.8.) i Mađarske (22-25.8), gdje će, ne sumnjamo, uništiti konkurenciju. Pratite sve što se zbiva s domaćim šumaherima na našim stranicama, te na službenom sajtu i facebook stranicama FSB Racing tima.