Party crashers
Istraživanje potvrdilo: Facebook je postao društvena mreža za starce

U zadnjih nekoliko godina sigurno ste primjetili kako na Facebooku sve manje dobivate zahtjeve za prijateljstvo od malog rođaka, mlađeg brata ili sestre od frenda, i ostale djece i tinejđera koje smo iz nekog razloga prihvaćali u svoj virtualni krug prijatelja. Možda ste već i zaboravili koliko su nas živcirali svojim ‘like i ocijenim ti izgled u box‘ statusima ili fotkama na kojima su imali 500 lajkova i 150 “awich” komentara dok bi ti na fotku s promocije jedva skupio 50.
Vjerojatno ste isto tako, usporedno s padom broja klinaca na Facebooku, primijetili i obrnuto proporcionalni broj zahtjeva za prijateljstvo ljudi starijih od 50. Počelo je s nekom tetkom, strinom, maminom prijateljicom, a onda samo jedan dan dobiješ zahtjev i od mame.
Da ovo nije slučajnost koju si primjetio samo na svom profilu, govore i razna istraživanja i statistike.
Prošlotjedno izvješće Edison Researcha je pokazalo kako je 2017. godine Facebook koristilo 79 posto korisnika između 12 i 34 godine, dok je ta brojka sada na 62 posto. Udio korisnika u dobnoj skupini od 35 do 54 godine iznosio je 72 posto, a danas iznosi 69 posto. No zato se udio korisnika Facebooka starijih od 55 godina u posljednjih godinu dana povećao s 49 na 53 posto.
Evidentno je, Facebook je ostario. Kad starci dođu na tulum, djeca bježe. A s Facebooka pobjegli su na Instagrame i Snapchate. Oko 44% korisnika Snapchata u dobi je između 18 i 24 godine, dok je samo 20% Facebookovih korisnika sada u tom ključnom rasponu godina, prema Ampere analizi. Što znači da Facebook gubi ljude kojima je prvotno bio i namijenjen.
Kako su roditelji crash-ali party
Priupitali smo mlade ljude između 15 i 25 godina o tome jesu li još uvijek na Facebooku te imaju li roditelje među svojim frendovima.
“Mama je napravila Facebook nedavno i poslala mi rikvest. Odbila sam je pa se naljutila. Ne želim roditelje na facebooku. To je kao da ti prisluškuju razgovor dok pričaš na mobitel ili čitaju dnevnik.” Maja, 17.
Neki su rješenje pronašli u postavkama.
“Imam staru i starog na fejsu. Najgori su. Mama stalno dijeli neke fake news jer sve što pročita na internetu misli da je istina. Stari komentira portale. Kad stavim fotku iz izlaska uvijek dobijem poruku- “do kad si bio vani” ili “opet pušiš”? Kao da opet imam 16 i živim s njima. Bilo mi ih je žao izbrisat pa sam uredio postavke tako da sada gotovo ništa ne vide.” Fran, 25.
A neki nemaju problem sa roditeljima, već s… bakama.
“Ja nemam roditelje na Facebooku, ali imam baku. Uvijek je prva koja mi lajka fotku i obavezno napiše komentar. Prvo me bilo sram, ali prijatelji su oduševljeni s njom i sad je postala senzacija na mom profilu. Jednom mi je napisala ispod fotke s frendicom “baš ti je lijepa ova.” Nikola, 22.
Hoće li Facebook “izumrijeti”?
Facebook je daleko najveća društvena mreža koja danas broji nevjerojatnih 1.6 milijardi aktivnih korisnika. Facebook je postao nešto kao digitalna identifikacija i teško je vjerovati da će “nestati”, ali treba uzeti u obzir da su trendovi, pogotovo digitalni, skloni promjenama u kratkom vremenskom roku, bez obzira koliko popularni bili. Sjetimo se samo Myspace-a. U biti…sjeća li ga se itko?
Bez obzira koliko je Facebook velik, statistike govore da se već neko vrijeme suočava s negativnim trendovima. I problem nije u njegovoj prilagodbi jer Zuckerberg je pokazao da se prilagoditi zna i može (uvođenje story-a, npr.), već u tome što je postao prevelik i na njemu su sada svi. A ni jedan proizvod ne može jednako uspješno zadovoljiti sve generacije i svu publiku. Pitanje je samo, koga će Facebook pokušati zadržati.