budućnost sada
Kako proširena stvarnost mijenja naš pogled na svijet

Zašto bi samo Terminator Prvi Jedan Jedini imao ekstra podatke u svom vidnom polju? Proširena stvarnost je nova tehnologija koja osvaja svijet, u desktop i u mobilnom obliku. Upoznajte se s njom prvi.
Jezični čistunci koji koriste zrakomlat i dodirnik bi bili zadovoljni s doslovnim prijevodom pojma augmented reality – proširena stvarnost. Procesiranjem kadar sadrži više informacija nego u “stvarnoj” stvarnosti, stoga je ona proširena. Televizijska slika je dosad pružala takav pogled na stvarnost iako je ta stvarnost bila snimljena uz naknadno dodanu grafiku – zamislite nogometnu utakmicu prije tridesetak godina s jedva namontiranim rezultatom i minutažom. Sad zamislite nogometnu utakmicu danas i sve grafičke elemente koji se pojavljuju na ekranu kako biste dobili kompletnije promatračko iskustvo. Slična je stvar sa stvarnosti i proširenom stvarnosti koja je danas tehnološki izvediva.
Proširena stvarnost je iskrivljena slika naše fizičke stvarnosti koju sačinjavaju računalno dodani objekti u naš okoliš u real timeu. Sve što je korisniku potrebno za doticaj s proširenom stvarnosti su uređaji koje već posjeduje u obliku kamere i određenog ekrana – smartphone i računala s web kamerama su očiti izbor.
Hoće li nam novi trend olakšati život? Nove gradove ćemo moći istražiti uz korisne savjete na zaslonima naših pametnih telefona, ambalaža hrane će nam ponuditi brojne recepte, moći ćemo obaviti instant kupnju nakon skeniranja kataloga… Proširena stvarnost bi mogla pomoći i tiskanim medijima da se vrate u igru. Jednom kada magazini i marketingaši implementiraju tehnologiju u časopise i novine, tiskovine će dobiti potpuno novu dimenziju kojom će moći ponuditi ekskluzivan sadržaj svojim čitateljima koji seže dalje od pukih slova na papiru.
Esquire i Robert “genij, milijarder, playboy, filantrop, superjunak” Downey Jr. su demonstrirali kako se to radi još daaaavne 2009.
Virtualna i proširena stvarnost nisu istoznačnice. Virtualna stvarnost pokušava uroniti čovjeka u potpuno računalno generirani svijet. Svi koji su slinili nad holodekom u Star Trek univerzumu imaju kristalno jasnu sliku virtualne stvarnosti.
1997. godine mi smo također htjeli ovo umjesto Windowsa devedespetice
Najbolji primjeri proširene stvarnosti
LAYAR – analiziraj grad sloj po sloj
Zamislite sljedeći scenarij: nalazite se u Amsterdamu, pobjegli ste od treće vrste stvarnosti (hrvatske stvarnosti) i želite provesti ostatak života ondje. Prvo trebate stan. Pokrenete Layar aplikaciju, malo skenirate okoliš oko sebe i aplikacija vam ponudi sve potrebne informacije o mogućim rješenjima za vaš beskućnički problem. Adresa, cijena najma, udaljenost do ključnih mjesta u gradu, fotke – sve na jednom mjestu. Ako izaberete drugi sloj, možete naći i tvrtke koje zapošljavaju jer treba nekako i platiti taj holanđanski stan. Restorani, kina, amsterdamski “kofi” shopovi – you name it. I Layar tu ne misli stati.
Prema riječima sad već bivšeg CEO-a tvrtke koja je stvorila Layar, Raimoa Van Der Kleina, oni „imaju ludih sranja, a budućnost im je još svjetlija”. Nokia je kasnije napravila sličnu stvar sa City Lensom za Lumije, ali ih to nije spasilo od propasti i prodaje Microsoftu za sitniš.
We got crazy shit on there – CEO Layara izjavio na promo videu
IKEA – uredi stan prije nego uopće kupiš išta
IKEA, div u svijetu salona namještaja je izbacio aplikaciju koja će vas poštediti nošenja ogromnog kauča na peti kat bez dizala samo kako biste zaključili da vam novi kauč ne pristaje uz uzorak na tapetama i skupe talijanske zastore.
Stvar funkcionira jednostavno – postaviš katalog gdje želiš komad namještaja, pokreneš app i isprobaš sve opcije dok ne nađeš onu koja ti se sviđa. No video koji predstavlja aplikaciju sadrži više debila nego prva Big Brother epizoda dok su još svi na okupu.
Debilna reklama za praktičnu primjenu augmentirane stvarnosti
AXE
AXE je vrlo brzo prigrlio tehnologiju i iskoristio ga za marketinšku kampanju. Dobre su nam kampanje, skoro jednako dobre kao ona u kojoj šalju čovjeka u svemir.
Zvjezdane karte

ne morate više izmišljat imena zvijezda dok s boljom polovicom promatrate nebeski svod
Prošle godine se pojavila iOs aplikacija nazvana StarWalk s kojom ste mogli uperiti iPhonea prema nebu i dobili biste podatke o zvijezdama, zviježđima. Zavođenje suprotnog spola dok stargejzate nikad nije bilo lakše. Google se i ranije dokazao kao dobar wingman pa je njihova Google Sky Map tu već godinama, i to, za razliku od svojeg iOS neprijatelja, posve besplatno.
Gaming
Gaming već profitira od iskorištavanja proširene stvarnosti. Najistaknutija igra za iOS platformu je Zombies Everywhere koja vas smješta u… okoliš u kojem ste već smješteni i baca vas u bitku s nadolazećom hordom zombija. Možete ih ubijati u svom dnevnom boravku, učionici na faksu ili u parku dok u pauzi dovršavate burek. Zasad je proširena stvarnost samo zabavan gimmick u gamingu, ali uskoro bismo mogli vidjeti revolucionarne pomake na tom polju.
Budućnost
Proširena stvarnost je već pitanje sadašnjosti, ali nema sumnje da će njezina budućnost biti još bogatija.
Danas smo “zapeli” s malim ekranima mobitela i malo većim ekranima tableta, ali kad tehnologija postane “nosiva” imat ćemo puno više mogućnosti (kao što je opisao Pranav Mistry u svom Ted Talku o SixthSense sustavu).
Prvi pokušaj nosive proširene stvarnosti je Google Glass. U tom slučaju vaše čitavo vidno polje je podložno dodavanju objekata. Jednog dana kada Glass bude dostupan širom svijeta po pristupačnijim cijenama i kada se ostali proizvođači priključe utrci sa svojim naočalama i vizirima, uvjereni smo da će i ova tehnologija osvojiti više korisnika, ali i napraviti korak dalje.
Naravno, naći će se i pokoji dušebrižnik koji će protestirati protiv tehnologije i zazivati vremena kada je privatnost bila moguća. Nema sumnje da ćemo jednim pogledom na slučajnog prolaznika imati u realtimeu na raspolaganju njegov facebook profil ili twitter feed, a vani ćemo odmah znati koja je djevojka u vezi i koliko dugo. Već se desetljećima govori kako nove tehnologije trebaju nove etične kodekse, ali čisto sumnjamo da će do toga doći. Društvene mreže su pokazatelj kako se svojevoljno odričemo privatnosti kako bismo mogli uživati u blagodatima tehnologije. Ni proširena stvarnost neće biti drukčija.