Mix

Evo zašto izvođači biraju stadione umjesto dvorana

Taylor Swift na Wembleyju
Taylor Swift na Wembleyju Foto: Shutterstock
Na Wembleyju, najvećem britanskom stadionu, lani se održao jednak broj nogometnih utakmica i koncerata pa se postavlja pitanje – zašto izvođači koncerte odrađuju na stadionima umjesto u dvoranama? Odgovor je poprilično smislen: zbog isplativosti i potražnje, piše BBC.

Naime, Wembley je 2022. smjestio 16 rasprodanih koncerata poput Coldplaya i Eda Sheerana i 1,3 milijuna kupljenih ulaznica.

Kako je Beyoncé najavila svoju turneju za 2023., tako je zbog velike potražnje Tottenham Hotspur prekršio licencu dodavši dodatni datum turneje na svom stadionu pa sada moraju podnijeti zahtjev za planiranje Vijeću Haringeya kako bi osigurali sve potrebne uvjete za održavanje koncerta.

Dakle – izvođači žele stadione, stadioni žele izvođače. Privlačnost je obostrana.

Stadionske turneje u modu su uveli Beatlesi 1965. godine, a kasnije su postale rutinski dio biznisa najvećih pop zvijezda poput Michaela Jacksona, Madonne, Eminema, i dr.

Posebno je zanimljivo to što su stadioni tek nedavno prestigli arene na listi najpoželjnijih mjesta održavanja velikih turneja – barem u Ujedinjenom Kraljevstvu.

“Velika kocka”

Umjetnici stadione biraju zbog veličine – tvrdi glavni operativni direktor u Sunderland AFC-u Steve Davidson.

“Troškovi su održavanja velikih svjetskih turneja ogromni, pa moraju rasprodati veće dvorane kako bi se isplatilo”, dodaje Davidson. Pojašnjava kako sunderlandski Stadium of Light može primiti 60.000 ljudi na uobičajenom koncertu, što je pomoglo privlačenju npr. Beyoncé i Pink na sjeveroistok Engleske, a njegova prostranost i pozicija u centru grada također su atraktivni promotorima koncerata.

Također primjećuje da umjetnici ulažu više truda u postavljanje pozornice i produkciju, što u biti znači putovanje s puno kamiona. “Neki umjetnici dolaze s 90 teških teretnih vozila, a mi imamo prostora da ih sve ugostimo”, navodi Davidson.

Obožavatelji Beyoncé predviđali su na internetu da bi njezina pozornica za Renaissance World Tour mogla biti 53 metra široka i 25 metara dugačka, i to ne uključujući njezinu pistu i dodatnu manju pozornicu.

Ako se to usporedi s njezinom posljednjom turnejom u dvoranama 2013. – glavna pozornica bila je upola manja od predviđene stadionske – 23mx14m.

Dakle, ne samo da dvorane ne bi imale dovoljno mjesta za smještanje svih tih kamiona, već bi i pozornica bila prevelika.

Nije sve tako bajno. S većim turnejama dolaze i veći rizici, kaže direktor stadiona Wembley Liam Boylan.

“To je velika kocka za promotore jer je sve veće: više kamiona, više posade, više opreme”, ustvrdio je.

Naime, promotori su odgovorni za organizaciju događaja uživo i osiguravanje prodaje ulaznica. Oni su ti koji moraju odvagnuti je li interes za određenog umjetnika dovoljno velik da se popune stadionska mjesta.

“Promotori će reći ‘Jamčimo vam toliki novac’, ali ako se koncert ne proda, oni su odgovorni”, dodaje Boylan.

Potražnja je ogromna

Radeći kao glazbeni promotor više od 25 godina, John Cornwell organizirao je turneje za izvođače kao što su Muse, Blink 182 i Kings of Leon.

Njegov je posao bio i odrediti gdje će se Arctic Monkeysi pojaviti u Ujedinjenom Kraljevstvu ovog ljeta kada kreću na stadionsku turneju. Potražnja za bendom je ogromna, čemu u prilog govori i to da je 500.000 ulaznica prodano samo u Engleskoj i Walesu.

Predvodnici Glastonbury festivala zaustavit će se na stadionu Ashton Gate u Bristol Cityju, stadionu Carrow Road u Norwich Cityju i stadionu Riverside nogometnog kluba Middlesborough – tri mjesta i grada koji trenutno nemaju dvorane.

“Željeli smo da što više obožavatelja može vidjeti bend i otići na turneju u što više područja zemlje, ne samo u Sheffieldu, Londonu i Manchesteru”, pojašnjava Cornwell.

Također kaže da stadioni dopuštaju više slobode produkcijskim timovima umjetnika, koji mogu dizajnirati pozornicu i zvuk kako bi postigli najbolje moguće iskustvo za obožavatelje na svakom mjestu. Na primjer, pozicioniranje zvučnih sustava može se prilagoditi posebnoj akustici svakog mjesta, navodi dugogodišnji promotor koncerata.

Međutim, glavni nedostatak turneja na stadionima je taj što je umjetnicima dostupan samo mali vremenski okvir kada su stadioni slobodni – prema kojemu moraju birati datume svojih koncerata – jer koncerti ne smiju smetati glavnoj djelatnosti mjesta: sportu.

Koncerte je pogotovo teško uklopiti u kalendar jer će uništiti nogometno igralište”, ističe direktor Wembleyja Boylan.

BBC-ju je ispričao kako je Beyoncéin tim za nadolazeću turneju želio Wembley, ali su njezini predloženi datumi turneje bili u suprotnosti s FA Cupom.

Kako bi se mogao primiti veći broj izvođača na svjetskim turnejama koji gostuju na Wembleyju, a i povećati broj koncerata na stadionu općenito, Boylanov je tim odlučio- povećati broj mogućih godišnjih koncerata sa 16 na 24.

Zabrinutost zbog cijena

Ne postoje naznake skorog prestanka trenda održavanja stadionskih turneja, ali Steve Davidson kaže da je istinski zabrinut zbog nekih promotorskih cijena.

“Mi ne određujemo opće cijene ulaznica, koje su često veće od 100 funti. Naše ulaznice na dan utakmice iznose 29 funti – što je ogromna razlika”, kaže on, naglasivši i razliku u primanjima u Sunderlandu i Londonu.

Boylan kaže da je Wembley pogođen povećanim troškovima energije.

“Kao operater prostora zabrinuti ste za raspoloživi prihod i ne želite precijeniti ljude, ali morate pokriti svoje troškove”, kaže svjestan situacije u svijetu i teškoća s kojima se ljudi moraju nositi.