Od distribucije do produkcije
Lilyhammer i Battleground: prve vlastite serije na Netflix i Hulu streaming servisima
Netflix i Hulu ovog su mjeseca krenuli s prvim originalnim serijama: Battleground i Lilyhammer. Iako zasad neće korjenito promjeniti televizijski model, pozitivan su korak u tom smjeru.

Jeste li znali da 99,97817% američkih gledatelja ima mizeran utjecaj na gledanost serija, a da se ona prati u tek 0.02183% kućanstava? Kako je gledanje programa uživo glavni faktor pri odlučivanju hoće li serija dobiti novu sezonu, možemo se samo nadati da je ovaj mizeran uzorak (25 tisuća u odnosu na ukupno 114 milijuna kućanstava) stvarno reprezentativan. Iako je još dug put do značajnije transformacije televizije koja će intenet uzimati kao ravnopravan medij, odnosno do pronalaženja modela koji će uspjeti monetizirati gledanje putem interneta, Netflix i Hulu barem rade prve korake prvim vlastitim originalnim serijama nazvanim Lilyhammer i Bettleground.
Obje su relativno niskobudžetne komične drame, ali prve se valjda uvijek pamte. Lilyhammer nazivom parodira često pogrešan izgovor norveškog gradića Lillehammera, a radi se o norveško-američkoj produkciji koja ima barem jedno poznato ime u glumačkoj postavi; Steven Van Zandt bit će vam poznat kao Silvio Dante iz Obitelji Soprano. Battleground uglavnom rade anonimci, a prati političku kampanju za američki Senat. Obje serije, zanimljivo, debitirale su ovog mjeseca, unutar tjedan dana razmaka. Netflix odbija objaviti podatke o gledanosti, inzistirajući da se radi o dugoročnom planu gdje je njima potpuno svejedno hoće li ljudi seriju otkriti danas, sutra ili za šest mjeseci, ali njima gledanost ionako ne znači gotovo ništa, jer se radi o pretplatničkoj usluzi.
Netflix i Hulu nisu na istim startnim pozicijama. Netflix je svojevrsna online videoteka koja trenutno nudi on-demand gledanje filmova i serija različitih produkcijskih studija s kojima sklapa ugovore o distribuciji. I zasad se čini da je spreman uložiti mnogo više, ali važno je spomenuti da je Hulu joint venture triju najvećih televizijskih studija, NBCUniversala, Fox Entertainmenta i Disney-ABC-a, dok je za Netflix ovo potez koji bi mogao ugroziti odnose s produkcijskim studijima — ovim trima spomenutim, za početak. Za potrebe produkcije televizijskog programa, sve veće mreže tipa ABC, CBS, Fox ili NBC u sklopu korporativnog kišobrana imaju vlastite studije koji danas sklapaju ugovore s Netflixom za distribuciju njihovog sadržaja. Trenutno, to je Netflixov kruh. Sada kada Netflix ne preprodaje samo njihovu robu, nego počinje nuditi konkurentni proizvod, produkcijski studiji počet će preračunavati dobiti i koristi od poslova koji praktički financiraju mogućeg budućeg direktnog konkurenta.
Ni Lilyhammer ni Battleground neće ugroziti poziciju poziciju HBO-a ili Showtimea, kao potencijalnih konkurenata, niti će Netflix zabilježiti porast broja pretplatnika samo da vide televizijsko lice zaboravljeno pred pet godina. No, Netflix je izgleda vrlo ozbiljan u svom nastojanju da se rastegne van obične distribucije tuđeg sadržaja. Lani je najavljeno da su osigurali vrlo zanimljiv i skup projekt za koji su se nadmetali HBO i AMC, seriju House of Cards koju produciraju David Fincher i Kevin Spacey, koji će ujedno imati glavnu ulogu. Fincher, poznati filmski redatelj filmova Se7en, Klub boraca, Društvena mreža i, posljednjeg, Muškarci koji mrze žene, izvršni je producent projekta, a režirat će pilot.
Netflix je puno uložio u projekt, navodno se radi o poslu od 100 milijuna dolara, a dosta je specifičan za tv industriju jer se radi o narudžbi dviju sezona, odnosno 26 epizoda unaprijed. Što je ogroman zalogaj. Televizijske serije obično se razvijaju u koracima koji uključuju inicijalno predlaganje serije, narudžbu scenarija, snimanje pilota te potom inicijalno ugovaranje prvih 13 epizoda, dok je Netflix direktno skočio sa prvog na zadnji. Riskantna investicija, koja doduše donosi velika i prepoznatljiva imena te mnogo pozornosti kada serija konačno krene krajem ove godine. Iako nam za ovu priču nije naročito bitno, spomenimo da se radi o političkom trileru, adaptaciji romana britanskog autora koji je pratio kraj vladavine britanske premijerke Margaret Tatcher. Naravno, serija će tematski biti prilagođena američkom podneblju.
Kao i druge velike zabavne industrije, poput one glazbene, i televiziji treba promjena modela. Televizija se treba odlijepiti od televizora – nije to nova spoznaja. Ali korjenite promjene ne događaju se preko noći, a tv mreže i produkcijski studiji još uvijek debeli dio zarade od prvog emitranja serije vuku od oglašivača – koji su spremni mnogo više platiti gledatelja kojeg mogu prisiliti da gleda reklame. Zato je za gledanost najvažniji podatak o broju gledatelja uživo, za razliku od onih koji program gledaju kasnije preko digitalnih snimača ili interneta.
Netflix je već pokopao jedan tradicionalni distribucijski model — njegovim uspjehom u bankrot je otjeran lanac videoteka Blockbuster. Zasad se ne čini da će tako skoro promijeniti televizijsku industriju, ali nadajmo se da će njihov eventualni uspjeh usmjeriti razvoj televizije prema internetu te promijeniti način na koji se televizijski program monetizira. U svijetu u kojem gledanje uživo ima najveću težinu, a sustav mjerenja gledanosti obuhvaća 0.02183% američkih kućanstava, to je nužno potrebno.