Koji je bolji?
Kritičari protiv gledatelja: koji je zaista najbolji film svih vremena?

Izbora za najbolji film svih vremena ima vjerojatno kao i varijacija na temu natjecanja ljepote, a konačna je odluka, kao i uvijek, u oku promatrača. No to ne sprječava vječni ‘rat’ kritike i običnih gledatelja.
Neslaganje običnih gledatelja s kritikom i njihovim ocjenama određenih, posebice popularnih filmova, sada je već postalo stvar prakse, a ne slučajnosti. Kritičari s jedne strane gledatelje smatraju nedovoljno educiranima i nespremnima na malo ozbiljnije posvećivanje filmu, dok ovi pak kritičare gledaju kao ‘propale filmaše’ koji su se, frustrirani jer nisu sposobni raditi pravi filmski posao, našli soliti pamet drugima.
Taj se nesrazmjer između ove dvoje skupine posebno ističe u klasičnom formatu “Top liste najboljih filmova”, koji u bilo kojem izboru pokazuje ogromne razlike. Za ilustraciju, mi smo za kritičarski izbor uzeli listu magazina Sight & Sound, dok ‘obične ljude’ predstavlja lista magazina Empire.
Kritika
Legendarni britanski mjesečnik Sight & Sound izlazi već više od 80 godina, službeno je glasilo Britanskog filmskog instituta, te jedna od najcjenjenijih takvih publikacija na svijetu. Od 1962. godine provode jednu neobičnu anketu, u kojoj kritičari diljem svijeta biraju najbolje filmove svih vremena. Anketa se provodi svakih deset godina, a vrlo je zanimljivo vidjeti promjene u mišljenjima s prolaskom dekada.
Za 2012. godinu na anketu se odazvalo 846 filmskih kritičara iz 73 zemlje svijeta, koji su na listu uvrstili ukupno 2045 različitih filmova. Podaci su obrađeni i dobivena je univerzalna top 10 ljestvica, koja nudi neke prilično neobične naslove.
- Vertigo (Alfred Hitchcock, 1958)
- Citizen Kane (Orson Welles, 1941)
- Tokyo Story (Yasujirô Ozu, 1953)
- La Règle du jeu (Jean Renoir, 1939)
- Sunrise (F.W. Murnau, 1927)
- 2001: A Space Odyssey (Stanley Kubrick, 1968)
- The Searchers (John Ford, 1956)
- Man with a Movie Camera (Dziga Vertov, 1929)
- The Passion of Joan of Arc (Carl Theodor Dreyer, 1928)
- 8½ (Federico Fellini, 1963)
Da, iako je na sličnim listama pobjednik uglavnom Građanin Kane, ovoga puta je to mjesto preuzeo Hitchcockov Vertigo. Valja reći da je Vertigo bio i ostao jedan od najkontroverznijih filmova genijalnog debeljka, koji je u vrijeme premijere dobio uglavnom podijeljene kritike i bio veliki neuspjeh na kino blagajnama. No razni povjesničari umjetnosti, filmolozi i dokumentaristi godinama su pokušavali uvjeriti sveopću javnost i svoje kolege, da se radi o remek djelu kinematografije, a izgleda da im je to napokon i uspjelo.

Mi smo Canetovi, Cane je naš!
Neobično je i da se na listi nalaze čak tri nijema filma, ali i da nema velikana poput Kurosawe ili Bergmana. Isto je tako značajno da u prvih deset nema niti jedan film snimljen nakon 1970. godine, što znači da su kritičari malo previše oštri prema novoj kinematografiji, ili da ona jednostavno nije toliko dobra kao u ‘zlatno doba’.

Po izboru magazina Idesh! najbolji film svih vremena je Rambo 3
Cijelu listu od 250 naslova možete pogledati ovdje, a prvi film iz novoga milenija naći ćete tek na broju 28. Radi se o Lynchevom Mulholland Driveu iz 2003. godine, što je u najmanju ruku dvojben izbor. Ali eto, liste su tu da ih mi obični smrtnici možemo komentirati i, uglavnom, popljuvati!
Gledatelji
Postojala je dvojba čiju da listu uzmemo kao najrelevantniju, a na kraju je pobijedila ona magazina Empire iz 2008. godine, koja u obzir uzima cijelu populaciju gledatelja. Lista IMDb-a je još uvijek svima najpoznatija i najkorištenija, ali zbog sustava glasanja koji ovisi o statusu glasača, te svojevrsnom ‘kupovanju’ ocjena, ipak nije toliko vjerodostojna.
Uglavnom, Empire je posložio svojih 500 najboljih u listu koja se u potpunosti razlikuje od one kritičarske, s filmovima koji će nam svima biti itekako dobro poznati, iz čistog razloga što su nezamjenjiv dio pop kulture. Naći će se i tu poneko iznenađenje, ali sve u svemu, nemamo nekih prevelikih zamjerki.
- The Godfather (Francis Ford Copolla, 1972)
- Raiders Of The Lost Arc (Steven Spielberg, 1981)
- Star Wars Episode V: The Empire Strikes Back (Irvin Kershner, 1980)
- The Shawshank Redemption (Frank Darabont, 1994)
- Jaws (Steven Spielberg, 1975)
- GoodFellas (Martin Scorsese, 1990)
- Apocalypse Now (Francis Ford Coppola, 1979)
- Singin’ in the Rain (Stanley Donen i Gene Kelly, 1952)
- Pulp Fiction (Quentin Tarantino, 1994)
- Fight Club (David Fincher, 1999)
Nimalo ne čudi da se liste ne poklapaju u niti jednom segmentu, a zanimljivo je da ovaj izbor ima samo jedan jedini film snimljen prije 70-ih Singin’ in the Rain, i to vjerojatno najpopulističkiji koji su mogli naći. Lista se u nekim svojim naslovima poklapa s onom IMDb-a, iako nema klasika poput Kuma 2, Viteza Tame, Schindlerove liste ili bilo kojeg od Gospodara prstenova. Također, valja uzeti u obzir i da nisu računati filmovi snimljeni u proteklih pet godina, ali u tom je periodu ionako teško pronaći neki koji zaslužuje mjesto u top 10.

A ono, dobar je Indy, ali baš drugi svih vremena?!
Možda najveće iznenađenje cijele ove priče jest iznimno visoka pozicija Spielbergovog prvog dijela Indiana Jones sage, a niti njegove Ralje ne bismo stavili baš TAKO visoko. Ali, narod je odlučio… Građanin Kane je po Empire listi na solidnom 28. mjestu, dok je Vertigo tek 40. (ispred njega se nalaze filmovi poput Matrixa, Umri muški i Aliena, što nije baš na slavu Hitchu), a ostatak filmova iz kritičarskih top 10 nalazi se debelo iza modernih pop klasika. Kompletnu listu možete pogledati ovdje, a pozornim pregledom možemo ustanoviti da nisu zaboravili niti jedan film koji bismo i sami stavili.

Ta snaga, taj pogled, ta fudbalerka… a nije niti u top 500?!?!
Naravno, ove dvije liste, kao i bilo koje druge na svijetu, gledatelju ne znače ništa, ali su zanimljiv podatak o tome koliko se razlikuju ukusi i precepcije dvije oprečne skupine ljudi. Možda se kritičari prave previše pametni, a gledatelji pak previše, hmh, kako da se izrazimo… dekoncentrirani, da shvate tu ‘visoku umjetnost’? Možda gledatelji nemaju toliko vremena gledati opskurne francuske nijeme drame iz 20-ih godina prošlog stoljeća, a kritičarima je to praktički jedini posao? Teško je donositi bilo kakav zaključak a da se neka od strana ne uvrijedi, ali jedno znamo: ne staviti Ramba 3 na bilo koji od ovih popisa, grijeh je protiv čovječnosti!