Zabava

majstor!

Aside Banners

Kako je Louis C.K. zaradio milijun dolara, a da pritom nikoga nije oderao?

Louis C.K. ponudio je svoj stand-up specijal na download za svega pet dolara po glavi, bez ikakve zaštite i bez podrške producentske kuće, i zapitao se - mogu li tako zaraditi? Milja dolara na računu dovoljan mu je odgovor.

Piše , Objavljeno

Louis C.K.

Louis C.K.


Louis C.K., jedan od najpopularnijih i svakako najboljih stand-up komičara današnjice, krajem prošle godine odlučio se na zanimljiv eksperiment. Može li se jedan komičar – ili bilo tko iz zabavne industrije, zapravo – suprotstaviti ilegalnoj distribuciji sadržaja? Poanta je gotovo altruistička – ako postoji išta takvo u showbizu – dati obožavateljima mogućnost kupnje stand-up specijala Louis CK:Live at the Beacon Theater po povoljnoj cijeni (pišljivih pet dolara), bez iritantnih anti-piratskih i regionalnih ograničenja. Louis nudi sadržaj apsolutno iste vrijednosti kao onaj koji ste ubrzo potom mogli skinuti s torrenta te pritom igra na sentimentalnu kartu i poštenje svojih obožavatelja.

Pare nisu sve, ali dobro dođu

Radi se o potpuno nezavisnoj produkciji bez, ili s čim manje, posrednika – tek PayPalom kao metodom plaćanja. Samostalno je producirao i montirao jednosatni specijal koji uključuje novi, nikad viđen materijal te projekt financirao vlastitim novcem. Louis je dovoljno poznato i etablirano ime da može bez problema sklopiti unosan ugovor s velikom kompanijom, kao što je već prethodno radio s HBO-om, koji bi mu donio siguran i debeo ček – ali bi krajnji korisnik platio višestruko veću cijenu za manje-više istu stvar.

Lako je biti ciničan i reći, recimo, da je Louis samo pohlepan i pokušava ostvariti čisti profit, bez da mora dio kolača dijeliti s distributerom. Ne baš racionalna linija razmišljanja, dosta daleko od istine, pogotovo poznajete li ovog zbilja iskrenog komičara i atipičnog zabavljača. No, Louis ima vlastitu seriju nazvanu Louie, koju također radi pod vlastitim uvjetima – ali uz minimum financijske koristi. To je moguće zato jer je, tvrdi, u bilo kojem trenutku spreman jednostavno odšetati s projekta ukoliko mu se ograniči kreativna kontrola. Za matičnu mrežu ulog predstavlja minimalan rizik jer mu daju mizeran budžet, barem u odnosu na cifre kakve se inače vrte u industriji.

Kamen po kamen – palača, download po download – milja baksa

Louis se, dakle, pita:”1. Hoće li ljudi jednostavno ukrasti materijal? 2. Hoće li ga platiti? 3. I koliko jedna osoba može zaraditi na ovaj način?” Samo tjedan dana nakon objave specijala, odgovori su:1. Hoće. 2. Hoće. 3. U najmanju ruku dovoljno da potvrdi odgovor drugi te poništi odgovor prvi.
Prva točka je jednostavna internetska činjenica, što god se može piratizirati, piratizirat će se. Louis je svjesno išao kontra konvencija i ponudio materijal bez napornog DRM-a (Digital Rights Management), svjestan da će materijal neizbježno biti piratiziran na ovaj ili onaj način. Pri čemu pati samo pošten kupac sadržaja.

Louis C.K. Live at the Beacon Theater outtake

Što se druge i treće točke tiče, Louis se samo četiri dana nakon objave specijala pohvalio da je eksperiment uspio. Pitanje je hoće li se približiti iznosu koji bi zaradio, recimo, da je specijal distribuirao u suradnji s HBO-om, no troškove produkcije pokrio je već 12 sati nakon početka prodaje specijala. I to je još jedna potpuno atipična stvar kod Louisa – odmah je, iskreno i oduševljeno, objavio iznos troškova produkcije (>$200,000), zaradu nakon 12 sati ($500,000) i četiri dana ($800,000). Krajem prosinca posljednji puta se pohvalio financijskim uspjehom, i to kad je prešao milijun dolara na svom PayPal računu. Kad je to neki od najvećih igrača u svojoj branši zabavne industrije otvoreno objavio svoje troškove i zaradu?

Louis C.K. stanje računa javno je objavio

Louis C.K. stanje računa javno je objavio

Lijepo je reći:jebi se

Slične primjere teško je naći. Ne kada i ako umjetnici ili zabavljači imaju izbor “prodati se” većoj kompaniji kao distributeru / izdavaču. Što je sasvim legitiman izbor, da se razumijemo – ne želimo prodavati lažni moral. No sasvim je sigurno veće zadovoljstvo dati novac direktno u džep omiljenom izvođaču, nego, posredno, nekoj misterioznoj skupini tipova u odijelima. Slično je uradio Radiohead sa zadnja dva albuma, pri čemu je predzadnji, “In Rainbows“, ponudio online po “plati koliko platiš” principu. Ali – Radiohead je oba albuma ponudio u digitalnom i fizičkom formatu, a bend je, osim toga, neusporedivo veći i popularniji od Louisa C.K.-a. U kontekstu zabavne industrije, jednako koliko je glazba popularnija od stand-up komedije.

Naravno, glazbena industrija je u daleko većem rasulu i kaosu od komičarske i daleko joj je nužnija promjena poslovnog modela, tako da je Radioheadov poduhvat na nekoj generalnoj skali utjecaja i relevantnosti iznad C.K.-jevog. Čitava zabavna industrija treba što skoriju promjenu poslovnog modela prema internetskoj distribuciji; ali koliko god značajna oba poduhvata bila, dolaze od strane već etabliranih imena s velikom bazom fanova, što rizik čini daleko manjim. I zasad je, nažalost, potreban taj preduvjet za neki značajniji uspjeh…

Svakako, kao što Radioheadov frontmen Thom Yorke kaže, postoji određeno zadovoljstvo reći “Jebi se” zastarjelom poslovnom modelu.

Pet naj trenutaka Louisa C.K.-a

1. Posveta velikom Georgeu Carlinu

2. Louisov idealizirani pogled na svijet te obrazloženje zašto su svi nesretni

3. Jeste li ikad bili toliko švorc da vam banka naplaćuje jer ste švorc?

4. Faggot

5. Biti bijel u Americi je totalno zakon

TAGOVIkomičar Louie Louis C.K. stand up

Komentiraj