Tomb Raider, Wolfenstein, Doom...
Reboot: Trend koji humanizira moderni gaming
Reboot igre danas su na vrhuncu popularnosti, a njihov je trend za sobom pomalo neočekivano povukao jedan drugi trend – humanizaciju nekada hladnih i preračunatih protagonista.

U proteklih nekoliko godina svakom je gameru koji imalo drži do sebe kroz ruke prošao barem jedan reboot. Prema definiciji, rebootovi igara su nanovo promišljeni i obnovljeni stari koncepti i ideje. S obzirom da su temelji moderne gaming industrije položeni prije otprilike dvadesetak godina, poplava reboot naslova u zadnjih nekoliko godina zapravo nije nikakvo iznenađenje.
Dobar se dio starih, kultnih franšiza jednostavno više ne uklapa u modernu sliku gaminga i to su prepoznale i izdavačke kuće. Tako je nastao jedan od uspješnijih trendova u gamingu koji je industriji donio ogromne profite, a igračima cijelu paletu izvrsnih naslova.
Ipak, ovo je samo djelomično tema o reboot igrama, a primarno tema o sasvim neočekivanom trendu koji se razvio unutar trenda reboot igara, a to je humanizacija protagonista. Njihove su ličnosti godinama građene na stereotipima, seksizmu, emocionalnoj hladnoći i neranjivosti.
Nakon više od desetljeća, njihovi autori te su ličnosti odlučili strpati u koš za smeće i svojim likovima udahnuti potpuno novi život.
Lara Croft i Tomb Raider
Lara Croft vjerojatno je najpoznatiji lik u povijesti video igara. Još prije 15 godina, kada gaming nije bio toliko proširena i prihvaćena aktivnost kao što je to danas, za Laru su znali čak i oni koji nisu imali nikakvog doticaja s gamingom. Jednostavno, ta nakupina piksela modelirana u žensko tijelo postala je svojevrsna pop ikona.
Nešto kasnije na velikim ju je ekranima utjelovila Angelina Jolie, no igrači su bili nezadovoljni – igre su postajale sve lošije. Iako, ako ćemo biti u potpunosti iskreni, Tomb Raider igre nikada nisu bile oličenje izvrsnosti. Popularnost su im prije svega dale Larine neproporcionalne obline.
Prije dvije godine, Square Enix i Crystal Dynamic najavili su da rade na novom Tomb Raideru, naslovu koji će resetirati cijelu franšizu. Igra pod jednostavnim imenom ‘Tomb Raider’ na tržištu se pojavila u svibnju 2013. godine i u potpunosti oduševila i kritiku i publiku. Nova igra ne samo da je bila daleko bolja od bilo koje druge igre u franšizi, ona je označila i novi početak za Laru Croft.
Naime, novi Tomb Raider igrača provodi kroz Larine prve avanture, u koje je bačena protiv svoje volje. Tu igrač postaje svjestan njene transformacije. Lara koja je nekada bila samouvjereni i hladni stroj za ubijanje sada je mlada žena koja ima dvojbe, strahove i manjak samopouzdanja. Mučno joj je kada ugleda prva trupla, a još je gore kada treba izvršiti svoje prve egzekucije. Iako se kasnije karakterno približava onoj Lari koju poznajemo, ona je sad ipak tek žena od krvi i mesa, a ne svemoćni superheroj.
Ona više nije lutka s ogromnim grudima i vrtoglavo kratkim hlačicama. Jednostavno – nova Lara je ljudskija, netko s kim se možemo poistovjetiti i netko s kim možemo proživljavati njene strahove i pobjede.
William B. J. Blazkowicz i Wolfenstein: The New Order
Wolfenstein 3D na tržištu se pojavio 1992. godine i zauvijek promijenio gaming. Bio je to prvi trodimenzionalni shooter koji je udario temelje jednoj od najpoznatijih franšiza današnjice. Njegove nastavke objeručke je prihvatila multiplayer zajednica, a onda su Bethesda i novoformirani MachineGames objavili da rade na singleplayer-only nastavku. Obožavatelji tu informaciju nisu baš najbolje prihvatili, kao ni činjenicu da na razvoju igre po prvi puta neće sudjelovati ekipa iz Id Softwarea.
Međutim, pokazalo se da su svi strahovi bili neopravdani. Wolfenstein: The New Order na tržištu se pojavio u svibnju ove godine i naišao na vrlo dobre kritike. Zanimljivo, njegova se radnja odvija na tek nekoliko lokacija: u Berlinu, Londonu, na Mjesecu i – u Hrvatskoj. U Međimurju, da budemo posve točni.
Ponajveće iznenađenje igračima je priređeno je u vidu osobe legendarnog protagonista B.J. Blazkowicza. Od neustrašive mljevilice nacističkog mesa, B.J. je postao normalno ljudsko biće koje odmah na početku igre završi u ustanovi za nepokretne i tu ostane godinama. Osim što smo ga po prvi puta u povijesti franšize upoznali kao čovjeka koji ima slabosti, on se u toj ustanovi i – zaljubljuje.
Iako je sama igra još uvijek u svojoj suštini one man show, igrač više nema osjećaj da se sam bori protiv cijeloga svijeta, već je tu da pomaže suborcima u jasno postavljenim ciljevima – rušenju nacističke strahovlade koja je preuzela cijelu Zemlju. Macho frajer tako je postao toplo ljudsko biće do kojega je igračima itekako stalo.
Budućnost reboota
S obzirom na ogroman uspjeh posljednjeg Tomb Raidera, već je najavljen novi. Također, samo je pitanje kada će biti najavljen i novi Wolfenstein. Trenutno najisčekivaniji reboot je relativno nedavno najavljeni Doom, četvrta igra u franšizi koja će se upravo zbog toga jer je reboot zvati jednostavno – ‘Doom’. Još jedna je to potvrda uspješnosti trenda, koji ovaj puta ne služi isključivo za zgrtanje planina dolara već itekako pridonosi sazrijevanju industrije, igara, ali i – samih igrača.