Recenzije

da ili ne?

Banner 300

Pogledao sam Army of the Dead i moram iskreno reći što mislim o novom djelu Zacka Snydera

Izvor: Youtube Screenshot

Pazi, slijedi dugačak uvod u idućem paragrafu o mom love-hate odnosu sa Zackom Snyderom, redateljem novog Netflixovog hita Army of the Dead. Možeš ga preskočiti ako želiš čitati samo o zombijima, ali je ujedno i važan za razumijevanje povijesti frustracije s ovim ponekad briljantnim redateljem.

Zack Snyder mi je bio razvikan redatelj dugo vremena. Gledao sam 300 u kinu jer sam morao vidjeti tu filmsku ekranizaciju stripa Franka Millera koja je bila toliko vjerna da sam na trenutke stvarno imao stripovski osjećaj u kojem mi osjetilo vida donosi neviđen užitak. I ne, nema veze s nauljenim polugolim Geraldom Butlerom. Pinky swear. Kad su najavljeni Watchmeni, dobih geekovsku erekciju jer je ipak riječ o jednom od najvažnijih stripova u povijesti umjetnosti. Zack Snyder je fan stripa, znao sam da mu je stalo. Kad je izašao trailer, nisam mogao vjerovati kakve vizuale smo dobili. Sreća na sve strane. Izašao je film – i bio sam tužan zbog propuštene prilike. Bio mi je prenapuhan, predugačak, neprimjerenog ritma za standarde filmske industrije i produkcije akcijskih hitova. Možda sam samo navikao na drukčije. Snyder je lik koji radi filmove visokog profila, tako je došao na red i DC-jev svemir. Prvo Man of Steel pa Batman v Superman. Svaki put sam razočaran izašao iz kina. Tek kad se dogodila čitava ova saga oko Justice Leaguea i pokreta #ReleaseTheSnyderCut sam stvarno počeo navijati za lika. Toliko ljudi želi njegovu verziju Justice Leaguea, mora se kriti nešto u tom. I izašao je taj Snyderov rez, gargantuanskih proporcija. 4 sata. Šest poglavlja. Sve što me živciralo kod Snydera je još pojačano do maksimuma. I pogodi što se dogodilo? Obožavam Snyderovu Ligu pravde. Svi likovi su dobili dovoljno vremena za rast, za razvoj, svi su postali važni. Za uskršnje praznika sam išao u posjet roditeljima, u busu sam počinio grijeh i gledao sam prvo Batman v Superman na mobilnom Netflixu, a zatim i Man of Steel u svojoj sobi iz djetinjstva. Nešto je kliknulo. Shvatio sam Snyderov diskurs. Prestao sam vapiti za neprestanom akcijom i one-linerima, počeo sam cijeniti sve što se događa na ekranu. Svi filmovi iz Snyderovog DC opusa su narasli bar za jednu punu ocjenu.

U petak je Snyderov Army of the Dead napokon bio dostupan na Netflixu. Otkazao sam sve društvene planove (koje bih vjerojatno otkazao last minute kakogod), napravio sam si kantu kokica i posudu punu jestivog kvasca (najbolji dodatak za kokice ikad) i stisnuo play.

U mraku. TV sam spojio na drvene zvučnike jer sam htio kvazi kino iskustvo oko kakvog se inače ne trudim doma.

Prije svega moram reći jednu stvar. Dave Bautista je dobar glumac. Kao Drax u Čuvarima galaksije je bio zeleni one-trick pony, ali ovdje me uvjerio da može nositi film na svojim širokim leđima. Stvarno ga želim češće gledati u što različitijim projektima i mislim da zaslužuje fin novac za ono što radi.

U filmu Bautista glumi predvodnika grupe plaćenika koji iz lasvegaskog kasina moraju pokupiti 200 milijuna dolara. Sve bi to bilo lagano i simpatično da Las Vegas nije zombi-glavni grad Sjedinjenih Američkih Država. U blizini se oslobodio dragocjen teret (čitaj “nulti zombi”) koji je zarazio sve u ovom pustinjskom gradu.

Tajanstveni gospodin Tanaka želi da Bautista i njegov tim iz kasina izvuku novac prije nego grad uništi nuklearna bomba. Ono što je stvarno fantastično je tim sastavljen od najrazličitijih likova i nacionalnosti, većina njih su nepoznati glumci kojih se ne mogu sjetiti iz drugih projekata – osim Omarija Hardwicka za kojeg znam da je glumio u seriji Power iako ju nisam nikad gledao.

U filmu je trebao glumiti i Chris D’Elia, komičar koji je svoje scene već snimio, ali je nakon seksualnog skandala izbrisan iz filma digitalno, a njega je zamijenila Tig Notaro, glumica koja je svoj posao odradila fantastično. Zack Snyder i Deborah Snyder su izjavili kako je Netflix za digitalno brisanje D’Elije iz filma utrošio nekoliko milijuna, ali da su tako potvrdili da im je stalo do određenih načela. Ono što je fantastično je što u nijednom trenutku nisam primijetio da je Notaro ubačena u film uz upotrebu green screena. I dalje ne mogu shvatiti kako.

U filmu nemaš samo tipične zombije – ima ih nekoliko vrsta. Od onih sporih i glupih do nevjerojatno brzih i pametnih koji se nazivaju “alfe”. Njima se prinose žrtve kada uđeš u Las Vegas ako želiš da te puste na miru, s njima je moguće sklopiti savez ako naizgled pristaneš biti inferioran. Zanimljiv koncept koji je film učinio zanimljivijim nego što bi bio bez toga.

Problem s filmom je klasični Snyderov problem. Voli to što radi toliko puno da želi sve staviti unutra. I to šteti filmu.

Nismo dobili film od 4 sata kao što je njegov Justice League, ali i s 2 i po sata je ponekad previše svega. Kada bi neke scene bile srezane, film bi dobio finu sedmicu za brainless zabavu s puno akcije, ali na trenutke je sve predugačko, prenapuhano i razvučeno. Kad je šašavo i namjerno pretjerano – film sjaji u potpunosti. Nažalost, tih trenutaka ipak nema toliko jer se radnja često shizofreno vraća na ozbiljniju izgradnju zombi svemira i mitologije. Dodatan minus je što izgleda kao da Snyderu nije stalo do likova. Iako znam da to nije istina, ali kroz priču me razočarala sudbina brojnih lica za koje sam navijao da ih dočeka nešto drugo, nešto ljepše.

Vizualno je film fantastičan, ako imaš strpljenja promotriti kadar i cijeniti ono što predstavlja. Snyder se u ovom filmu dohvatio i uloge direktora fotografije te je ostavio svoj pečat na vizuale. Na trenutke su kadrovi mutni, umjesto da kamera prati likove, dubina snimanja je izrazito plitka pa imamo zamagljenje kadra iz kojeg likovi samo išetavaju. U početku je bilo zanimljivo vidjeti to stilsko sredstvo, ali nakon nekog vremena se zasitiš i počneš samo to primjećivati. Podsjetilo me na J.J. Abramsovu pretjeranu upotrebu lens flareova u Star Treku. I dalje – ovo je vizualno impresivan film, glazba je lijepo odabrana, čak je Snyder u jednom trenutku besramno upotrijebio Zombie od Cranberriesa što je bio savršen dad joke.

Ostaje činjenica da je ovo najveći blockbuster u povijesti Netflixovih blockbustera. Zasad. Puno novca je uloženo, puno znanja i truda, ali nije zadovoljilo u potpunosti. Osobno mu dajem 6 od 10. Da je Snyder uspio malo “trim the fat”, bila bi sedmica i zabavan film za odmoriti mozak. Ovako je bio zabavan film koji je na trenutke frustrirao svojom brzinom radnje tj. nedostatkom iste. Kraj filma daje naslutiti nastavak. Nisam nabrijan, ali znam da ću gledati. Lako opraštam kad su filmovi u pitanju.

TAGOVIarmy of the dead Netflix recenzija Zack Snyder zombiji